Bedřich Smetana: Hakon Jarl

Třetí a poslední symfonická báseň, kterou Smetana zkomponoval ve Švédsku, byl Hakon Jarl, kterého dokončil v březnu 1861. Nesmíme zapomenout, že po dokončení Valdštýnova tábora drsné severské podnebí podlomilo zdraví skladatelově manželce Kateřině, kterou se Bedřich Smetana rozhodl dopravit zpět do Čech, kde plánoval její následné uzdravení. Leč nestihl to ani Smetana a už vůbec ne jeho manželka, která zemřela v Drážďanech, pár kilometrů od hranic. Zkrátka špatné načasování. Nicméně, zpět k Hakonovi.

Jako inspirace posloužila opět Smetanovi historie – tentokráte příběh o vikingském knížeti z 10. století Haakonu Sigurdssonovi, který zdramatizoval dánský básník Adama Oehlenschläger. Smetana prý často chodil na představení Haakona Jarla, ale jak vás mohlo napadnout, pravděpodobně nerozuměl téměř ničemu. Bůhví, co ho na dramatu tak uchvátilo, možná poprsí ženské role. Každopádně Smetana se rozhodl Hakona Jarla přenést do hudby.

Proč se Čech, můžete se ptát, téměř obrozenec, rozhodl zkomponovat skladbu se severskou, v podstatě starogermánskou tematikou. Zkrátka, Švédové byli ke Smetanovi velmi vstřícní a skutečnost, že už pátým rokem žijete ve Skandinávii, vám začíná lézt trochu na hlavu. Kdyby Smetana zkomponoval nějakou švédskou operu, byl by to takový první skandinávský počin a zajisté skončilo by to jako s Antonínem Dvořákem – díky Novosvětské symfonii si Dvořáka přivlastňují Američané, Smetanu by si díky nezkomponované švédské opeře určitě přivlastňovali i Švédové. Ale to se naštěstí nestalo, Smetana byl v díle operním věren svému rodnému kraji a jeho tematice. Každopádně, když skladatel v březnu 1861 dokončil tuto symfonickou báseň, stihl si v průběhu komponování v roce 1860 odskočit zpět do Čech, pak se vrátit zpět do Göteborgu a navíc ještě s novou manželkou, Betty Ferdinandovou! Takže Smetana vskutku nelenil.

 

Bedřich Smetana slyšel provedení Hakona Jarla za svůj život jen dvakrát, v podstatě pouze jednou – roku 1864. Druhé provedení se konalo rok před skladatelovou smrtí, roku 1883, kdy už neslyšel vůbec nic. Mohl se maximálně dívat, jak dirigent máchá rukama.

  

 

 

Zjistit více o:   Romantismus    Bedřich Smetana