Záchvat na světové výstavě

Dvořák měl na konzervatoři několik černošských studentů, které sám označil za velmi slibné a talentované, nicméně, kvůli barvě jejich pleti, nebylo jim dáno v rasistickém prostředí Ameriky prorazit. Jedním z takových byl patrně i vynikající houslista William Marion Cook. Ten se, jako mladík, dostal na univerzitu, kde mohli studovat černí vedle bílých. Tamní profesor si všiml jeho extrémního nadání pro hru na housle a doporučil mu studium v Berlíně u Josepha Joachima. Ano, toho Joachima, který se s Brahmsem přestal kvůli své manželce bavit. Berlín konce století byl pro černocha paradoxně velmi přívětivý, stejně tak i samotný Joachim, který mu prý jednou na hodině řekl: Jsi cizincem v cizí zemi, z nás budou přátelé. Přijď k nám na oběd. U Joachimů, seznámil se tento černoch s největšími osobnostmi hudby, jakými byli například Hans von Bülow, Johannes Brahms nebo mladý Richard Strauss. Pro německé posluchače byl pohled na černocha hrajícího na housle patrně příliš exotický, než aby vyvolal jakékoliv rasistické předsudky. Po návratu do Ameriky se chtěl tedy prosadit jako houslový virtuos, tento plán mu však, zejména kvůli barvě jeho pleti, nevyšel. Dokonce začal psát operu s názvem Chaloupka strýčka Toma, kterou však patrně nikdy neslyšel. Na světové výstavě v Chicagu v roce 1893, kde byl přítomen i Antonín Dvořák, dostal Cook doporučující dopis do jeho třídy, kde ho český skladatel patrně i vyučoval.

 

Když byl Antonín Dvořák roku 1893 na světové výstavě v Chicagu, ocitl se mezi obrovským počtem lidí. Milovník české přírody, tichých lesů a obyčejného vesnického domu ve Vysokém vůbec poprvé viděl takový počet osob, z čehož, nemůžeme se mu divit, dostal záchvat, musel odejít, sednout si za městem na lavičku a na výstavu se už nevrátit.

 

William Marion Cook po studiu u Dvořáka, chtěl se prosadit jako skladatel, avšak kvůli rasismu jeho kariéra ani nezačala. Nakonec se na přelomu století uplatnil na Broadwayi jako skladatel hudební revue plné černochů. Jeho matce bylo líto, že své berlínské vzdělání uplatňuje takto estrádně, ale v té době to patrně jinak nešlo. V jedné své další skladbě, hudební komedii In Dahomey uplatňuje například akordy z druhé věty Novosvětské.

 

Zjistit více o:   Česká hudba za Dvořáka   Romantismus    Antonín Dvořák    Johannes Brahms   

                       

 Autorem textu: Patrik Červák

Hledat v článcích: Antonín DvořákNovosvětskáRomantismus