Bedřich Smetana: Dalibor

V pořadí třetí Smetanova opera Dalibor se inspirovala opět historickým středověkým námětem. Po její premiéře roku 1868 obvinili kritici Smetanu z napodobování Richarda Wagnera, čímž byla automaticky zařazena do zrůdného moderního umění. Dnes se nám to může zdát vtipné, ale v té době to opravdu bylo to nejmodernější, co byste mohli najít. Patrně takový pop, který se hraje v rádiu.

 

Dnes co je moderní, to je pokrokové, módní a všemi vyhledávané. Ještě ve druhé polovině 19. století ale slovo moderní mělo pejorativní význam a co bylo označené za moderní, bylo automaticky špatné.

 V opeře Dalibor opět vidíme analogie s tehdejší dobou, kdy hlavní hrdina představuje český národ. Nacionalita z opery srší zejména v Daliborových zpěvech o ideálu svobody.

 

Premiéra Dalibora se konala v Novoměstském divadle, které mělo místo střechy skleněné desky a plachtu. Při prvním uvedení této opery přišla bouřka, déšť a krupobití, takže kromě toho, že do divadla zatékalo, nebylo také absolutně nic slyšet, a kritici po premiéře v podstatě neměli co hodnotit, protože neslyšeli ani hudbu, ani zpěv. 

  

  

Zjistit více o:   Romantismus    Bedřich Smetana

  

Hledat v článcích: Bedřich SmetanaOperaDaliborProdaná nevěstaRomantismus